Tuesday, September 10, 2013

ေဝဒနာ ခ်ဳပ္ၿခင္း(သုိ႔)မခ်ဳပ္ၿခင္းအေႀကာင္း သိေကာင္းစရာ



ေဝဒနာကား ပရိညာပညာ သုံးမ်ဳိးျဖင့္ ပိုင္းပိုင္းျခားျခား သိရမည့္ တရားစုသာ ျဖစ္၏။ ေဝဒနာကို ကုန္ ေအာင္တိုက္ရမည့္ တရားကား မဟုတ္ေပ။ ေဝဒနာကို အေၾကာင္းခံ၍ ျဖစ္ေပၚလာၾကကုန္ေသာ တဏွာအမ်ဳိး မ်ဳိးတို႔ကိုသာ ကုန္ေအာင္တိုက္ရမွာ ျဖစ္သည္။ တဏွာကို ကုန္ခန္းေစသည့္ က်င့္စဥ္ကား --- အေၾကာင္းတရားႏွင့္ တကြေသာ ေဝဒနာ အဝင္အပါ ျဖစ္သည့္ ခႏၶာ (၅)ပါးတို႔ကို အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ လကၡဏာေရးသုံးတန္တင္ ကာ ဝိပႆနာ ႐ႈပြားသုံးသပ္ျခင္း လုပ္ငန္းရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။

ပုေဗၺ ေခါ သုသိမ ဓမၼ႒ိတိဉာဏံ၊ ပစၧာ နိဗၺာေန ဉာဏံ။ (သံ၊၁၊၃၄၄။)

အေၾကာင္းတရားတို႔ကား သမုဒယသစၥာတရားတည္း။ အက်ဳိးခႏၶာ (၅)ပါးတို႔ကား ဒုကၡသစၥာတရားတည္း။ အေၾကာင္းတရားႏွင့္ တကြေသာ ယင္းခႏၶာ (၅)ပါးတို႔ကား သခၤါရတရားတည္း။ ယင္းသခၤါရတရားတို႔၏ အနိစၥ- ဒုကၡ-အနတၱ အျခင္းအရာ၌ ေကာင္းစြာ တည္ေနေသာ ဝိပႆနာဉာဏ္က ေရွးက ျဖစ္၏၊ နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံျပဳ ေသာအားျဖင့္ သိေသာ အရိယမဂ္ဉာဏ္က ေနာက္က ျဖစ္၏။

ဤသို႔ ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားထားေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ဝိပႆနာဉာဏ္တို႔၏ အဆုံး၌ အရိယမဂ္ဉာဏ္ ေပၚလာမည္ ျဖစ္၏၊ ယင္းအရိယမဂ္ဉာဏ္က ကိေလသာတို႔ကို အဆင့္ဆင့္ ပယ္သတ္သြားမည္ ျဖစ္၏၊ ယင္း ကိေလသာတို႔တြင္ တဏွာလည္း ပါဝင္လ်က္ပင္ ရွိ၏။ သို႔အတြက္ ေဝဒနာကို အေၾကာင္းခံ၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ တဏွာကို ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစေရးအတြက္ အေၾကာင္းတရားႏွင့္ တကြေသာ ေဝဒနာ အဝင္အပါျဖစ္သည့္ ခႏၶာ (၅)ပါး တို႔ကို လကၡဏာေရးသုံးတန္တင္ကာ ဝိပႆနာ ႐ႈပြားသုံးသပ္ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုေၾကာင့္ ေဝဒနာကား ကုန္ေအာင္တိုက္ထုတ္ရမည့္ တရား မဟုတ္၊ ပရိညာပညာ သုံးမ်ဳိးျဖင့္ (တဏွာ ကုန္ခန္းေရးအတြက္) ပိုင္းျခား သိေအာင္ က်င့္ရမည့္ တရားသာ ျဖစ္သည္။

ယင္းသို႔ ျဖစ္လွ်င္ ေဝဒနာကား မခ်ဳပ္ေတာ့ၿပီေလာဟု ေမးရန္ရွိ၏။ က်မ္းဂန္မ်ား၌ ေဝဒနာခ်ဳပ္ပုံ သုံးမ်ဳိး လာရွိ၏။

၁။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ သာသနာပ အခ်ိန္အခါကာလ၌ စတုတၳစ်ာန္သို႔ တိုင္ေအာင္ေသာ ႐ူပါဝစရစ်ာန္ တို႔ကို ရရွိေတာ္မူၾကသည့္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ''နာမ္တရား ရွိ၍ ခံစားမႈ ရွိေနရ၏၊ နာမ္တရား မရွိက ခံစားမႈလည္း မရွိႏိုင္၊ ထိုအခါ ခ်မ္းသာလိမ့္မည္''ဟု ေမွ်ာ္လင့္၍ နာမ္တရားတို႔ကို ရံြရွာစက္ဆုပ္သည့္ နာမဝိရာဂဘာဝနာတစ္မ်ဳိးကို ပြားမ်ားအားထုတ္ၾက၏။ ယင္းနာမဝိရာဂဘာဝနာ၏ စြမ္းအားေၾကာင့္ ကြယ္လြန္သြား ေသာအခါ အသညသတ္ဘုံသို႔ ေရာက္ရွိသြားၾက၏။ ယင္းဘုံ၌ နာမ္တရား လုံးဝမရွိဘဲ ႐ုပ္ခ်ည္းသက္သက္ ကမ႓ာ (၅ဝဝ)ကာလပတ္လုံး တည္ေနႏိုင္၏။ ထိုအခ်ိန္၌ ထိုဘုံဝယ္ နာမ္တရားမ်ား လုံးဝျဖစ္ခြင့္ မရွိသျဖင့္ နာမ္တရားတို႔တြင္ အဝင္အပါျဖစ္ေသာ ေဝဒနာလည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရ၏။ ဤကားေဝဒနာခ်ဳပ္ပုံ တစ္နည္းတည္း။

၂။ သမာပတ္ (၈)ပါးတို႔ကို ရရွိေတာ္မူၾကေသာ အနာဂါမ္ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ႀကီးတို႔သည္ သခၤါရတရားတို႔၏ အပ်က္ကို အျမဲတမ္း ဝိပႆနာ႐ႈေနရသျဖင့္ သခၤါရတရားတို႔၏ အပ်က္ကိုပင္ ျမင္ေတြ႕ေနရ၍ ၿငီးေငြ႕ေတာ္မူ လာၾက၏၊ ယင္းသို႔ ၿငီးေငြ႕ေတာ္မူၾကသျဖင့္ သညာ ေဝဒနာကို ဦးတည္၍ သညာေဝဒယိတနိေရာဓဟု ေခၚဆို ထားေသာ စိတ္+ေစတသိက္+စိတၱဇ႐ုပ္တို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈ = နိေရာဓသမာပတ္ကို ဝင္စားေတာ္မူၾက၏။ ယင္း နိေရာဓသမာပတ္ကို အလိုရွိသလို အခ်ိန္ကာလကို ပိုင္းျခား၍ ဝင္စားေတာ္မူၾက၏။ တစ္ရက္ ဝင္စားပါက တစ္ရက္ပတ္လုံး စိတ္+ေစတသိက္+စိတၱဇ႐ုပ္တို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေနၾက၏။ (၇)ရက္ ဝင္စားပါက (၇)ရက္ပတ္လုံး စိတ္ +ေစတသိက္+စိတၱဇ႐ုပ္တို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေနၾက၏။ သို႔အတြက္ ထိုအခ်ိန္တြင္ ေစတသိက္တို႔တြင္ အဝင္အပါ ျဖစ္ ေသာ ေဝဒနာလည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရ၏။ ဤသည္မွာလည္း ေဝဒနာခ်ဳပ္ပုံ တစ္နည္းတည္း။

၃။ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔ ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေတာ္မူၿပီးေသာအခါ ယင္း ပရိနိဗၺာနစုတိ၏ ေနာက္ဆြယ္၌ ခႏၶာ (၅)ပါးတို႔သည္ ေနာင္တစ္ဖန္ မျဖစ္ေသာ ခ်ဳပ္ျခင္းျဖင့္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၾက၏။ အဆင့္ဆင့္ေသာ အရိယမဂ္ဉာဏ္ တို႔က ကံ-ကိေလသာတို႔ကို အႂကြင္းမဲ့ ပယ္စြန္႔လိုက္သျဖင့္ ကံ-ကိေလသာမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားျခင္းေၾကာင့္, တစ္ နည္း ဆိုရေသာ္ တဏွာကုန္သြားျခင္းေၾကာင့္ တဏွာ အစိုဓာတ္ အေစးဓာတ္မ်ား ထင္ရွားရွိပါမွ ျဖစ္ခြင့္ရွိေသာ ခႏၶာ (၅)ပါးတို႔လည္း မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ လုံးဝအၿပီးတိုင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၾကရ၏။ ခႏၶာ (၅)ပါးတို႔တြင္ တစ္ပါး အပါအဝင္ ျဖစ္ေသာ ေဝဒနာလည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရ၏။ ဤသည္လည္း ေဝဒနာခ်ဳပ္ပုံ တစ္နည္းတည္း။

ဤသို႔လွ်င္ ဗုဒၶစာေပ က်မ္းဂန္မ်ား၌ ေဝဒနာခ်ဳပ္ပုံ သုံးမ်ဳိးလာရွိ၏။ အသညသတ္ဘုံ၌ ေဝဒနာအဝင္အပါ နာမ္တရားအားလုံးတို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈကား ေနာင္တစ္ဖန္ ျပန္လည္၍ ျဖစ္ခြင့္ရွိေသာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဥပၸါဒနိေရာဓတည္း။ အသညသတ္ဘုံ၌ ကမ႓ာ (၅ဝဝ) သက္တမ္း ကုန္ဆုံး၍ ပၪၥေဝါကာရဘုံ၌ တစ္ဖန္ျပန္၍ ပဋိသေႏၶ တည္ေနရေသာအခါ ေဝဒနာ အဝင္အပါ ျဖစ္ေသာ ခႏၶာ (၅)ပါးတို႔ တစ္ဖန္ ျပန္လည္၍ ျဖစ္ရျပန္၏။ သို႔အတြက္ အသညသတ္ဘုံ၌ နာမ္တရားတို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈမွာ ေနာင္တစ္ဖန္ ျဖစ္ျခင္းရွိေသာ ခ်ဳပ္ျခင္း = ဥပၸါဒ နိေရာဓတည္း။
နိေရာဓသမာပတ္ အခိုက္၌ ေဝဒနာႏွင့္ တကြေသာ စိတ္+ေစတသိက္+စိတၱဇ႐ုပ္တို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈမွာလည္း နိေရာဓသမာပတ္မွ ထေသာအခါ တစ္ဖန္ ျပန္လည္၍ ျဖစ္ခြင့္ရွိေသာေၾကာင့္ ဥပၸါဒနိေရာဓ သေဘာ အားျဖင့္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းတည္း။
ပရိနိဗၺာနစုတိ၏ ေနာက္၌ ေဝဒနာ အဝင္အပါ ခႏၶာ (၅)ပါးတို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈကား ေနာင္တစ္ဖန္ မျဖစ္ ေသာ ခ်ဳပ္ျခင္းျဖင့္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈ အႏုပၸါဒနိေရာဓ သေဘာအားျဖင့္ ခ်ဳပ္ျခင္းတည္း။
ဤေဝဒနာခ်ဳပ္ၿငိမ္းပုံ သုံးမ်ဳိးလုံး၌ ေဝဒနာ တစ္ခုတည္းသာ ခ်ဳပ္သည္မဟုတ္ ေဝဒနာႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ စိတ္ ေစတသိက္အားလုံး ခ်ဳပ္ၾကသည့္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈမ်ဳိးသာ ျဖစ္သည္။

အသင္သူေတာ္ေကာင္း ေျပာသကဲ့သို႔ ''အသိ စိတ္ကား ရွိ၏၊ ေဝဒနာကား မရွိေတာ့ၿပီ''ဟူေသာ ခ်ဳပ္နည္းမ်ဳိးကား မဟုတ္ပါေပ။ ခဏနိေရာဓဟူေသာ ေဝဒနာ အဝင္အပါ သခၤါရတရားတို႔၏ ပ်က္ျခင္း ဘင္သည္လည္း ဥပၸါဒနိေရာဓပင္တည္း။ အေၾကာင္းမကုန္ေသးပါက ေနာင္တစ္ဖန္ ျဖစ္ခြင့္ရွိေသာ ခ်ဳပ္ျခင္းတည္း။ သခၤါရတရားတိုင္း၏ ဓမၼတာတည္း။ ယင္းခ်ဳပ္ပုံကိုပါ ထည့္သြင္း ေရတြက္လွ်င္ ေဝဒနာခ်ဳပ္ပုံ ေလးမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္သည္ ယင္းခဏနိေရာဓကိုကား ဝိပႆနာ ဉာဏ္ျဖင့္ ျမင္ေအာင္ ႐ႈရမည္ ျဖစ္သည္။

စည္းကမ္း မလိုက္နာမႈက စခဲ့သည့္ အမွား

ေယာဂါဝစရပုဂၢိဳလ္သည္ ဝိပႆနာ ဘာဝနာကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္းေတာ့မည္ ျဖစ္ပါက ---
၁။ သီလဝိသုဒၶိ = သီလစင္ၾကယ္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရ၏။
၂။ စိတၱဝိသုဒၶိ = ဥပစာရသမာဓိ အပၸနာသမာဓိဟူေသာ သမာဓိ တစ္ခုခုကို ရရွိေအာင္ နီဝရဏ အညစ္အေၾကးကင္း စိတ္ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရ၏။
၃။ စိတၱဝိသုဒၶိ ျဖစ္ပါမွ သမာဓိစခန္း ေအာင္ျမင္ပါမွ ဒိ႒ိဝိသုဒၶိစခန္းသို႔ ကူးရ၏။ နာမ႐ူပပရိေစၧဒဉာဏ္ကို ရရွိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရ၏။
၄။ ထိုဒိ႒ိဝိသုဒၶိစခန္း --- နာမ႐ူပပရိေစၧဒဉာဏ္ပိုင္းတြင္ --- ေဝဒနာကို သိမ္းဆည္းေတာ့မည့္ ပုဂၢိဳလ္သည္ -
(က) ပရိဂၢဟိေတ ႐ူပကမၼ႒ာေန --- (မ၊႒၊၁၊၂၈ဝ) ဟူေသာ အ႒ကထာမ်ား၏ ၫႊန္ၾကားခ်က္အရ ႐ုပ္ ကမၼ႒ာန္းကို သိမ္းဆည္းထားၿပီး ျဖစ္ရမည္။
( ခ ) ေဝဒနာ တစ္ခုတည္းကိုသာ သိမ္းဆည္း ႐ႈပြားရသည္ မဟုတ္၊ ေဝဒနာႏွင့္ ယွဥ္ဖက္ စိတ္+ေစတသိက္ အားလုံးကို ဝီထိေခၚသည့္ စိတၱနိယာမ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း စိတၱကၡဏတိုင္း၌ သိမ္းဆည္း ႐ႈပြား ရမည္။ ဝီထိမုတ္စိတ္တို႔၌လည္း နည္းတူပင္တည္း။
၅။ အတိတ္-အနာဂတ္-ပစၥဳပၸန္ ကာလသုံးပါးတို႔၌ ယင္းေဝဒနာႏွင့္ တကြေသာ ခႏၶာ (၅)ပါး ႐ုပ္နာမ္တရား တို႔၏အေၾကာင္းတရားတို႔ကို သိမ္းဆည္းရမည္။ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ကို ရရွိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရမည္။
၆။ ထိုသို႔ နာမ႐ူပပရိေစၧဒဉာဏ္ႏွင့္ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ ႏွစ္ပါးကို ရရွိၿပီးပါမွ ဝိပႆနာသို႔ ကူးရမည္။
ဤစည္းကမ္းတို႔ကား ေဝဒနာကို ႐ႈေတာ့မည့္ ပုဂၢိဳလ္တို႔ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္တို႔ ျဖစ္ ၾကသည္။ ဤစည္းကမ္း သတ္မွတ္ခ်က္တို႔ကား တရားစစ္ တရားမွန္ကို လိုလားေတာင့္တေသာ သူေတာ္ေကာင္း မွန္သမွ်တို႔သည္ လိုက္နာျပဳက်င့္သင့္ေသာ စည္းကမ္းတို႔ပင္ ျဖစ္ၾကသည္။ အကယ္၍ အသင္သူေတာ္ေကာင္း သည္ ဤစည္းကမ္းခ်က္မ်ားကို မလိုက္နာဘဲ ''ဆန္စင္ရာ က်ည္ေပြ႕လိုက္ေနပါက'' အသင္သူေတာ္ေကာင္းအဖို႔ လိုရာအက်ဳိး မၿပီး ရွိႏိုင္သည္။ 


( ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ၾကီး ေရးသားၿပဳစုေတာ္မူေသာ နိဗၺာနဂါမိနိပဋိပဒါ - ဒုတိယတြဲ-9 ) မွ

No comments:

Post a Comment